Od wielu lat słyszymy o odbywających się różnych eventach, o tym, że ktoś uczestniczył w fajnym evencie albo, że znajomy jest event managerem a firma przyjaciela działa ogólnie w branży eventowej. Co to właściwie jest ten Event i czym jest zatem fotografia eventowa ?
„Event” zapożyczyliśmy z języka angielskiego ale także w łacinie, znajdziemy słowo „Eventum” i „Eventus”. Mimo zazwyczaj kilku znaczeń ( w zależności od kontekstu ) możemy je sprowadzić do ogólnego tłumaczenia „Wydarzenie”.
Event to tak naprawdę każde zaplanowane i zorganizowane wydarzenie. W języku polskim słowo używane już od wielu lat jako określenie związane mocno z wydarzeniami kulturalno-biznesowymi i marketingiem. Zawdzięczamy to zapewne temu, że do naszego języka na początku wkradła się Agencja Eventowa i w zasadzie wszystko co taka agencja organizowała można było nazwać Eventem.
Eventem zatem można nazwać między innymi:
imprezy firmowe, konferencje, targi, kongresy, premiery, gale, szkolenia, koncerty, imprezy sportowe, pikniki ale także inne zaplanowane wydarzenia społeczne jak marsze, manifestacje, czy parady.
Wydarzenia, które gromadzą większą ilośc ludzi ale o charakterze - pośrednio lub bezpośrednio - komercyjnym lub społecznym, mieszczą się w znaczeniu słowa EVENT.
Dla niektórych językoznawców problematycznym jest fakt, że to zapożyczenie nie zostało spolszczone, ale chyba wszyscy jesteśmy zgodni, że „Iwent” byłoby kuriozalne ( choć nie ukrywam, że w kilku korespondencjach w moim zawodowym życiu zdażyło mi się spotykać słówko „ivent”). Nie idźmy tą drogą. Lepiej użyć angielskiego „event” nawet odmieniając go wg naszych zasad. Lepiej to po prostu wygląda a w dzisiejszych czasach coraz więcej mamy zapożyczeń funkcjonujących w oryginalnym brzmieniu. W końcu wielu z nas zakłada startup’y, pisze e-mail’e do ludzi ze swojego teamu, pracujących w open space. A wieczorem zamieniamy jeansy na wygodne dresy, zakładamy luźne t-shirt’y i oglądamy na streamowych platformach jakieś show jedząc chipsy lub w stroju fitness uprawiamy jogging pijąc smoothie. Używanie tych słów jest fair i lepiej i łatwiej aspirować do agencji eventowej niż starać się o pracę w agencji organizującej różnego rodzaju wydarzenia. Świat się zmienia, język tez powinien.
Nawet najnowszy internetowy Wielki słownik języka polskiego posiada już Event w znaczeniu: „uznawane za ważne przedsięwzięcie polegające na zebraniu się określonej grupy osób w jakimś miejscu, zorganizowane dla osiągnięcia zamierzonego przez organizatora celu”
Idąc tym tropem, jeśli odbywają się Eventy, to osoba, która zajmuje się tworzeniem fotorelacji z tych wydarzeń to fotograf eventowy, który specjalizując się w tego typu zdjęciach zajmuję się na codzień fotografią eventową. Można zatem stwierdzić, że fotografia eventowa to w zasadzie fotoreportaż z wydarzenia o charakterze Eventu. Fotorelacje z konferencji branżowych, kongresów, imprez firmowych, gali, premier czy dokumentacja fotograficzna kampanii promocyjnej lub szkolenia to będzie w czystej postaci fotografia eventowa.
Czy w takim razie Ślub też jest Eventem? Teoretycznie można odpowiedzieć, że tak, ale z racji mocno zakorzenionego w naszym języku sformułowania imprezy okolicznościowej, tu słowo Event się nie przyjęło i raczej nie jest stosowane w odniesieniu do wydarzeń rodzinnych. Jako, że na wydarzenia o charakterze firmowym, kulturalnym czy społecznym nie mieliśmy w naszym słowniku wspólnego mianownika, tu słowo Event wpasowało się idealnie. Dlatego w kontekście fotorelacji różnych wydarzeń możemy śmiało przyjąć podział na fotografię okolicznościową ( rodzinną) i fotografię eventową.
Czy zatem fotografia eventowa wyróżnia się jakoś specjalnie na tle reportaży tworzonych podczas innych wydarzeń w kwestii podejścia i przygotowania do takiej pracy przez fotografa? Zdecydowanie tak!
Mimo wielu wspólnych cech jakie łączą wszystkie reportaże fotograficzne, każdy rodzaj wydarzenia ma swoją specyfikę określając tym samym zachowanie fotografa.
Doświadczony fotograf eventowy doskonale rozumie potrzeby klientów organizujących różne wydarzenia, wie czego się spodziewać podczas danej imprezy, intuicyjnie czuje jakie kadry będą najlepsze aby osiągnąć zamierzony efekt. I w ten sposób tworzy dokumentację, która potem może być optymalnie wykorzystana przez klienta.